Рассказ про русский язык на английском языке с переводом на русский

25 мая 2021 г. 18:43русская православная церковь 24 мая празднует день памяти кирилла и мефодия братьев-монахов из салоников, создавших

25 мая 2021 г. 18:43

Русская Православная Церковь 24 мая празднует день памяти Кирилла и Мефодия — братьев-монахов из Салоников, создавших язык, которым Русская Православная Церковь пользуется и сегодня. Но перевод ее богослужения уже на современный русский язык часто обсуждается в церковной среде. О том, единственный ли это способ сделать Литургию более понятной для современников, и есть ли в переводе насущная необходимость, РИА «Новости» рассказал заместитель управляющего делами Московской Патриархии епископ Зеленоградский Савва.

— Владыка, у вас есть возможность сравнить использование языков в Архиепископии западноевропейских приходов русской традиции с центром в Париже и в современной Русской Православной Церкви. Насколько влияет на миссионерство именно служба, а не только проповедь, на родном языке?

— Насколько это влияет на миссионерство — это вопрос очень философский. Для тех народов, которые не владеют славянскими языками, конечно же, необходимо использование иных языков. Мы знаем, что великие миссионеры прошлого, святитель Иннокентий Московский и другие миссионеры, для народностей, совсем не связанных со славянским миром, делали переводы на их языки Священного Писания, частей богослужения.

Переходя на ситуацию в России, я бы не считал, что перевод всего богослужения на русский язык будет иметь громадный миссионерский результат. В том числе потому, что наш народ привык к определенному богослужению с определенным языком. И перевод на русский язык богослужения в храмах России будет служить скорее антимиссионерским элементом, потому что многих это, по всей вероятности, отторгнет.

При этом, конечно, мы используем некоторые возможности. Например, в храме, где я являюсь настоятелем, мы за богослужением на двунадесятые праздники, за основными богослужениями Великого поста, раздаем распечатки богослужебных текстов на церковнославянском с параллельным переводом на русский для улучшения понимания. Тем не менее, славянский язык весьма богат и привычен для верующих людей в Православной Церкви, поэтому перевод богослужения, на мой взгляд, не будет служить улучшению миссионерства.

Да, мы стараемся в том числе такими методами, о которых я сейчас сказал, помогать людям в понимании богослужения. Но на самом деле проблема ведь не столько языковая, проблема намного глубже: большинство текстов богослужения дают такие ссылки или говорят о таких вещах, которые незнакомы современному человеку.

Возьмем пример замечательного канона святого Андрея Критского, который читается в первые четыре дня великого поста, и еще раз читается полным текстом на пятой неделе Великого поста. Этот канон содержит в себе множество отсылок к Ветхому завету, он очень поэтически говорит о покаянии с отсылками к ситуациям в Ветхом завете. И современный человек, который, как правило, плохо знает писание Ветхого завета, просто не понимает: на что идет ссылка, о чем говорится в этом каноне? Не потому что текст непонятен, а потому что ему плохо известен или неизвестен первоисточник.

Главная проблема — именно в этом, и одним из способов разрешения ситуации является работа по просвещению людей: о чем говорится в этом вот каноне. Издаются, например, книжечки с подробным подстрочником к каждому тропарю, к каждой части этого великого канона, чтобы понять, к чему ссылается данный текст. Понятно, что когда человек стоит на богослужении, он не может одновременно слушать канон и читать этот подстрочник — нужно к этому готовиться.

Чтобы понимать богослужение, нужно в первую очередь знать житие святого, о котором поется в этом богослужении, знать Ветхий завет, Новый завет. Без этого понимание богослужения будет затруднено по умолчанию.

— Так может быть, есть смысл рассматривать перевод самого богослужения как просветительскую работу?

— Нет. Мы это многократно и подробно обсуждали. В частности, когда рассматривались предложения Межсоборного присутствия (совещательный орган, содействующий высшей церковной власти Русской Православной Церкви в подготовке решений о церковной жизни — ред.), связанные не с переводом богослужения, а именно с работой по приближению славянского текста к тем лингвистическим формам, к которым мы привыкли. Что я имею в виду? Древние богослужебные тексты нередко были переведены с греческого оригинала подстрочно, методом кальки. А в греческом языке, например, подлежащее может отстоять от сказуемого очень далеко, быть разделено несколькими подчиненными предложениями, и это осложняет понимание текста. Что можно с этим сделать: например, поменять местами слова в славянском тексте, чтобы, например, глагол был ближе к подлежащему. Так вот, когда эти рекомендации Межсоборного присутствия были опубликованы, участники открытой дискуссии, с пониманием относясь к идее корректировки стилистики славянских текстов, говорили и о том, что не хотят собственно перевода богослужения на современный русский язык.

Упомянутая работа ведется. Это даже не новая тема. Еще в начале ХХ века была комиссия, которую возглавлял будущий Патриарх Сергий, работавшая над корректировкой текста богослужений Триоди, то есть периода Великого поста. Эти тексты были изданы, они используются и сейчас в некоторых храмах. Аналогичная работа идет и сейчас. В том числе — в одной из комиссий Межсоборного присутствия.

— То есть сейчас Межсоборное присутствие, возможно, будет это обсуждать?

— На этой неделе (с 26 по 28 мая 2021 года в Москве пройдет пленум Межсоборного присутствия — ред.) — точно нет, это не повестка дня этого пленума. Есть и другие темы. Но тема прорабатывается комиссией Межсоборного присутствия по богослужению и церковному искусству.

— Святейший Патриарх Кирилл ранее высказывал предложение о том, чтобы Евангелие при совершении треб и некоторые другие сопровождающие литургию тексты можно было читать на русском. Конечно, это не перевод богослужения, но есть ли работа в этом направлении?

— Святейший Патриарх говорил об использовании русского перевода священного писания наряду со славянским текстом. Это применяется в некоторых храмах. Опять же, Святейший Патриарх подчеркнул, когда говорил об этом, что это должно быть решение самой общины. В некоторых приходах не желают этого. Другие, наоборот, считают, что это актуально, — здесь есть некоторая свобода для решений на уровне приходском.

Кроме того, Святейший Патриарх говорил еще об одной важной теме: в богослужении есть то, что называется назидательными текстами. Сегодня они редко используются в богослужении, но они есть в богослужебных книгах. Например, на праздники или Великим постом после шестой песни праздничного канона предполагается чтение синаксария. Синаксарий — это некий рассказ о празднике сегодняшнего дня, или пересказ жития святого, который празднуется в этот день. Сейчас, к сожалению, такие тексты редко читаются за богослужением, хотя это на самом деле довольно органичная его часть. Вот эти синаксарии вполне можно читать на русском языке. К сожалению, они либо не были переведены, либо перевод был не всегда очень хорош. Вот этим направлением также занимается упомянутая комиссия Межсоборного присутствия. Ведется работа по составлению и изданию в будущем сборника назидательных чтений, которые будут очень полезны и интересны.

— Представители имеющей опыт перевода богослужений на французский язык Парижской архиепископии сейчас есть и в Межсоборном присутствии. Возможно, у нее есть наработки о том, как это можно делать?

— Не только в Архиепископии, но и в Русской Зарубежной Церкви, и в наших епархиях дальнего зарубежья тексты переводились на языки местных народов: на французский, на английский, на немецкий. Но согласитесь, перевод на один язык не может позволять перенести наработки на другой.

— Речь скорее про методику, общий подход к переводу с древнего на современный…

— Если вы перевели какой-то текст на японский, то это не значит, что вы этот текст сумеете перевести на немецкий. Поэтому я не думаю, что здесь можно взять какую-то аналогию или конкретный пример.

— Как я понял, перевод богослужения на современный русский или другие языки — это скорее вопрос икономии, т.е. пастырской целесообразности и практической пользы. А есть ли богословские аргументы за или против такого перевода?

— Еще раз подчеркну: в настоящее время о переводе богослужения на русский язык не идет речи. За исключением некоторого меньшинства прихожан православный народ России к этому не стремится, такого желания нет.

Что касается богословского аспекта — на самом деле при переводе на любой язык возникают богословские трудности. Сам по себе перевод на другой язык не является богословской темой. Но при переводе на другой язык возникают многие богословские сложности, связанные с тем, что богословские понятия, которые определены и ясны на одном языке, могут быть труднопереводимы на другой язык. Это является существенным барьером для перевода, потому что при переводе может утратиться богословское содержание того или иного текста. Просто потому что слово, которое на одном языке связано с очень ясными богословскими понятиями, при переводе на любой другой язык (например, на бытовой русский) все эти связи потеряет. И это существенная проблема: мы обедняем богословие и богослужение, если не учитываем этот аспект.

РИА «Новости»/Патриархия.ru

Classroom English или фразы учителя на уроке английского языкаВы начинающий учитель английского языка и хотите проводить уроки английского языка на английском? Тогда говорите больше фраз на английском языке! Ведь считается, что вести уроки английского языка нужно только на английском для полного погружения в атмосферу изучаемого языка. Ниже представлены фразы, так называемые Classroom English. Фразы подразделены на ситуации, виды речевой деятельности и другие полезные выражения для учителя английского языка.

Classroom English или фразы для учителей английского языка

I. Типичные ситуации на уроке английского

  1. Знакомство с новым классом (Getting Acquainted)
  2. Про новеньких (About Newcomers)
  3. Про опоздавших (About Latecomers)
  4. Про отсутствующих (Marking the Register/ Absentees)
  5. Про заболевших (Illnesses)
  6. Фразы в начале урока (Beginning a Lesson)
  7. Проверка домашнего задания (Checking Homework)
  8. Введение новой лексики (Introducing New Words)
  9. Просьбы (Requests)
  10. При нарушение дисциплины (Bringing the class to order)
  11. Похвала, критика (Praises, Encouragement, Criticism)
  12. Фразы в конце урока (At the End of the Lesson)
  13. Фразы на перемене (During the break)

II. Фразы на английском по видам деятельности

  1. При переводе (When Translating… )
  2. При чтении (When Reading… )
  3. Во время письменной работы (When Writing… )
  4. Парная работа (Pair Work)
  5. Групповая работа (Group Work)
  6. Ролевая игра (Role Play)
  7. Работа на уроке. Задания (Classroom Activity/Tasks)
  8. Проверка понимания (Checking Understanding)
  9. Во время обсуждения (When Discussing…)
  10. Подведение итогов урока (Summary)

III. Дополнительные полезные слова на уроке английского

  • Названия кабинетов в школе (Names of the Classrooms)
  • Разное (and some more…)

Classroom English

Фразы в типичных ситуациях на уроке английского:

1. Знакомство с новым классом (Getting Acquainted):

  1. Let me introduce myself. My name is…
  2. I am your new English teacher.
  3. Now I’d like you to give me your names.
  4. Introduce yourself, please.

2. Про новеньких (About Newcomers):

  1. There are two newcomers in your class.
  2. Would you like to introduce yourself?
  3. What was your last school?
  4. Which textbook did you use?
  5. I’d like you to give me your names.
  6. Introduce yourself.

3. Про опоздавших (About Latecomers):

  1. Where have you been until now?
  2. What’s your excuse?
  3. Didn’t your alarm clock go off?
  4. You have been late twice this week. Give me your record book. I’ll make a note for your parents.
  5. Don’t be late next time./ Try not to be late next time!
  6. Have you brought the doctor’s note/ a note from your parents?

4. Про отсутствующих (Marking the Register/ Absentees):

  1. Now I’ll call the register.
  2. Is there anyone missing/absent/away today?
  3. Who is missing/absent /away?
  4. And where is Maslova? Is she coming?
  5. Do you have any idea where she is?
  6. Why isn’t she at school?
  7. Who is her friend?
  8. Do you know when she will be back at school?
  9. Could you take her homework?

5. Про заболевших (Illnesses):

  1. And what about Masha? Is she still in hospital or has she come home?
  2. Is she getting better?
  3. Are you unwell?
  4. Olya, will you take Lena to the sick room?
  5. Oh, Dima, so you are back at school.
  6. You are behind in my subject.
  7. Are you unwell?
  8. You’d better go to the sick room.

6. Фразы в начале урока (Beginning a Lesson):

  1. We are beginning our lesson.

Ученики могут повторить хором: The bell has gone. The lesson has begun.

  1. The topic of our lesson today is…..
  2. To begin with, we have to….
  3. Where did we leave off last time? (остановились)
  4. First, I’ll give your exercise-books out.
  5. All right, class, let’s get down to work.
  6. Take (get) out your books.
  7. Last time we were talking about…. Today we will be talking about….
  8. I expect you already know something about….
  9. Does anybody know….?
  10. Can anyone explain….?
  11. Describe briefly….

7. Проверка домашнего задания (Checking Homework):

  1. What did I give you for homework?
  2. How did you get on with your homework?
  3. How long does it take you to do your homework?
  4. Did you find it difficult?
  5. Why haven’t you done your homework?
  6. What did you mean you forgot?
  7. What did you mean you didn’t know what to do?
  8. Why didn’t you write it down like everyone else?
  9. Why didn’t you ask smb in the class what had to do?
  10. That’s a poor excuse.
  11. Do that homework and bring it to me the first thing tomorrow.
  12. You had to read the passage on page 36, is that right?
  13. Will you begin, Masha?
  14. Read the sentence again.
  15. You were supposed to practice the dialogues on page 21 for homework.
  16. Make up your own dialogue in pairs.
  17. We won’t correct your h/w orally today. I want to see your exersise book.
  18. I am going to take your ex-book in at the end of the lesson.
  19. I’ ll mark them and give them back next time.

8. Введение новой лексики (Introducing New Words):

  1. I want to make sure that you have understood the meaning of these words.
  2. Do these words have positive or negative meaning?
  3. Don’t mix up these two words.
  4. Which of the words are possible in the sentence?
  5. Who remembers what is the Russian word for “….”?

9. Просьбы (Requests):

  1. Rub out this word. Сотри это слово.
  2. Rub off this part of the blackboard. Сотри эту часть доски.
  3. Wipe off the table with a clean cloth./ Wipe the water, please.
  4. Wash the duster.
  5. Raise the chairs before you go.
  6. Collect the homework, please.
  7. Give out the exercise-books.
  8. Hand over your homework to students at the first desks.
  9. Put the chalk on the ledge.
  10. Turn to me, please.

10. Нарушение дисциплины (Bringing the class to order):

  1. Can we have a little less noise, please?
  2. Will you go and sit down in your place, Alyosha? Copy it down (from the blackboard).
  3. You aren’t supposed to be sitting there. Come to the front.
  4. No more talking.
  5. Is everybody ready to start?
  6. Pay attention, will you?
  7. Listen carefully.
  8. Face me, will you?
  9. Don’t look aside. Не отвлекайся.
  10. Have patience. will you?
  11. Spit out your chewing gum.
  12. Don’t roll a pencil.
  13. Stop dropping remarks.
  14. Watch your tongue.
  15. Clean up after yourself.
  16. How can you account for your behaviour?

11. Похвала, критика (Praises, Encouragement, Criticism):

  1. Good for you. Well-done./ Good work.
  2. That’s a lot better. Your English is getting better. You`ve made a lot of progress since….
  3. I am very pleased with you.
  4. I’m not very satisfied with your reading.
  5. You need some more practice in reading.
  6. It’s no good at all.
  7. That’s all right. Never mind. Ничего страшного.
  8. Forget it. Пустяки.
  9. That’s O.K.
  10. I have no personal interest in this matter.
  11. Thank you for reminding me.
  12. I hope things will improve in the long run.
  13. You shouldn’t take it close to heart.
  14. May I give you word of advice?

12. Фразы в конце урока (At the End of the Lesson):

  1. The bell has gone.
  2. Thank you for attention.

13. Фразы на перемене (During the break):

  1. Don’t run about the classroom.

II. Фразы по видам деятельности на уроке английского:

1. При переводе (When Translating… ):

  1. What’s the meaning of this word?
  2. It’s a word for word translation. Don’t translate word for word. It means translating words, not sentences.
  3. When you translate think of the meaning of the whole sentence.
  4. Who has better translation? What’s the better way of translating this?
  5. Are there any other suggestions?
  6. Can anyone help?
  7. Don’t be afraid. Your version may be right, too.
  8. Has he guessed right?
  9. In what other way can we translate this phrase?
  10. How do you say that in Russian?
  11. And now the same sentence in English.
  12. We’ll begin with translation you did for homework.
  13. Have you all got the same?
  14. Who translated it differently?
  15. May we hear your version?
  16. I think we have practiced enough.
  17. When we have finished this, I`ll give you your translation back.
  18. It makes sense.

2. При чтении (When Reading… )

  1. I think we leave off at page 3/ we read as far as page 4.
  2. Let’s continue from here.
  3. Alla, you have to share with Lena.
  4. You see how we waste time when you don’t bring books to the lesson.
  5. Make sure you bring your books next time.
  6. I’m afraid there aren’t enough books for everybody.
  7. Let’s read the text aloud.
  8. Listen to me reading this passage.
  9. Now I’ll read the passage sentence by sentence and I want you to repeat each sentence after me.
  10. Listen again and say it after me.
  11. Let’s read the next paragraph together.
  12. All together!
  13. Now, I’d like to hear you read aloud.
  14. Could you go back to the beginning, Lena?
  15. Tanya, could you go on reading from where I left off?
  16. Read the dialogue in pairs.
  17. Let’s take turns reading.
  18. Will you begin, Olya?
  19. Will you go on, Oleg?
  20. I’d like you read round the class.
  21. There is a mistake in your pronounciation.
  22. You mispronounced the word “…. “.
  23. The “b” is silent in climb.
  24. The stress is wrong/ on the second syllable.
  25. A little louder, please.
  26. Read it so that everyone in class can hear you without difficulty.
  27. Read more clearly.
  28. Speed up a bit/ Slow down a bit.

3. Во время письменной работы (When Writing… ):

  1. You had better cut out the last sentence. (не включать)
  2. It’s very unclear beginning.
  3. Where is the introduction?
  4. It’s very sudden end.
  5. What have you done wrong in your composition?
  6. “I am sorry for not writing to you….” (in the first paragraph)
  7. “You are asking about…” (in the 2d paragraph)
  8. “I am excited to hear that ….” (reaction to the news in the 3d paragraph)

4. Парная работа (Pair Work):

  1. Here are some topics to talk about.
  2. You work out dialogues for the following situations.
  3. Now, you work in pairs.
  4. You аct out the dialogue.
  5. You make up your own dialogue.
  6. You use the words given in the box.
  7. Decide which of you is A and which is B.
  8. You start a conversation.
  9. You ask you partner to explain his opinion as exactly as possible.
  10. You ask you partner to go into as much details as he can.
  11. You ask your partner to point out the advantages and disadvantages of…
  12. You persuade your partner to agree that…
  13. You try to convince your partner that…
  14. When each pair has finished change over and do it again.

5. Групповая работа (Group Work):

  1. Now we shall do some group work.
  2. Divide into two groups.
  3. Work in threes.
  4. There are too many in this group.
  5. Join another group.
  6. We are going to have a group leader in each groups.
  7. Group leader is to keep the discussion to the topic.
  8. Here are some topics for to work on in group.
  9. Choose a subject you know a lot about.
  10. Which subject do you want to work on?
  11. Make sure each member of the group has time to say what he thinks.
  12. Ask for the vocabulary you need.
  13. Are you clear about what you have to do?
  14. Ask me for help with vocabulary if you needed.
  15. Ask other people in your group to help you if you cannot find the right word.
  16. Take your time before you start.

6. Ролевая игра (Role Play):

  1. We are going to practise role play today.
  2. Divide into the groups of four.
  3. In each group there are four characters.
  4. Decide who is A and who will play the parts of B and D.
  5. Before we start I ‘ll give you a few minutes for preparation.
  6. I’d like to explain you the situation.
  7. The action take place in/at…
  8. Rehearse the situations.
  9. Listen to your partner and respond to what he says.
  10. When I clap my hands, that’s a signal to change parts.
  11. This group was doing particularly well.

7. Работа на уроке. Задания (Classroom Activity/Tasks).

  1.  Let’s do the exercise in writing (in written form).
  2. Do ex.6 in writing.
  3. Arrange (put) the sentences in a logical order.
  4. Do it orally.
  5. Let’s do the exercise in writing (in written form).
  6. Don’t shut your textbooks, leave the page 4 open.
  7. Let’s practice in the present perfect tense.
  8. Copy it down (from the blackboard).
  9. Can anyone explain….?
  10. Tear a sheet of paper in two.
  11. Do it properly.
  12. If you need any help, don’t forget to ask.
  13. Supposing you want to….
  14. How do you know?
  15. Somebody needs an extra work.
  16. You have to do it before I count five.
  17. Use the words given in the box.
  18. And read the instructions first,please.
  19. Right. How will you answer the first question?
  20. What is your answer?

8. Проверка понимания (Checking Understanding)

  1. Do you follow me?
  2. Have you all got that?
  3. You seem to have understood it very well.
  4. Got that?
  5. Did I get you right?
  6. You didn’t get me.

9. Во время обсуждения (When Discussing…)

  1. If there are no more questions, let’s go on to discussion.
  2. Let’s have a discussion on the matter.
  3. Let’s keep to the subject. Не будем уклоняться от темы.
  4. What’s your opinion of….?
  5. Be ready to talk over the following questions.
  6. Wait a minute before you say something.
  7. Plan what you are going to say.
  8. Ask each other questions about.
  9. Can you add a few details?
  10. Have you got anything to add to what Mike said?
  11. Could you explain what you mean?
  12. It isn’t still clear to me why…
  13. I didn’t catch the last part.
  14. Why do you say that?
  15. How do you know?
  16. Are you sure of your facts?
  17. That’s a very good argument.
  18. That’s an original idea.
  19. You may be right.
  20. Well, that’s depends.
  21. That’s not how I see it.
  22. I am not so sure about it.
  23. From what you said I understood that….
  24. You got me wrong. I only meant to say….
  25. Don’t you agree Sacha? Give your reasons.
  26. I don’t quite see what you mean.
  27. Express your point of view.
  28. Tell us about your own experience.

10. Подведение итогов (Summary):

  1. Tell us what your group talked about.
  2. Tell the class what you have talked about with your partner.
  3. Each group should tell the class what decision they came to and why.
  4. What points did you disagree about?
  5. What are the points everyone agreed on?
  6. You summarize.
  7. After some discussion we agreed that….
  8. Can somebody sum up what has been said?

Дополнительные полезные слова для учителя:

1. Названия кабинетов в школе (Names of the Classrooms)

  • Staff room — учительская
  • Sick room — медпункт
  • Office — канцелярия
  • Canteen – буфет
  • Dining-hall — столовая в школе
  • Recreation — рекреация
  • Cloak-room – раздевалка
  • Assembly hall — актовый зал

2. Разное (and some more…)

  • тряпка – cloth/duster
  • диктант (из отдельных слов) — a spelling test
  • диктант – dictation
  • короткий тест – quiz
  • викторина – quizzing game
  • директор — head-mistress, headteacher
  • догнать группу — to catch up with the group
  • проходить по программе — to do smth
  • отстать по предмету – be behind in the subject
  • контрольная работа по (предмету) — a test in (French)
  • контрольная работа (написанная) — a test paper
  • взять за правило — make it a rule
  • не то упражнение — the wrong exercise
  • учебный год — аcademic year
  • повысить оценку – to raise a mark
  • предпоследний — the last but one lesson
  • по очереди – in turn
  • перевернуть на стр. 4 — turn to page 4
  • обращаться с книгой — to handle the book
  • раздать — give out
  • вытащить — get out
  • работа над ошибками – correction work

Вы учитель или репетитор английского языка? — Читайте:

Эти английские слова помогут вам научиться описывать внешность на английском языке. Это может быть человек или какое-нибудь существо. А разговорные фразы по теме «Внешность» помогут задать вопросы и поддержать разговор.

Рассказ про русский язык на английском языке с переводом на русский

Описание внешности человека на английском языке

Итак, будем учиться отвечать на простые вопросы по данной теме, которые делятся на две группы, и учиться описывать внешность человека на английском языке:

  1. Внешность (общее впечатление)
  2. Внешность (подробное описание)
  3. Английские слова по теме «Appearance»
  4. Внешность (картинки для описания)

* * *

Если вы хотите узнать, как выглядит человек, то задайте следующие вопросы:

1. What does he/she look like? —  Как он / она выглядит?

2. What is his / her appearance like? —  Что представляет из себя его / ее внешность?

3. What do you like about her / his appearance?  —  Что тебе нравится в ее / его внешности?

Ответить на эти вопросы нужно примерно так:

  • Это красивый молодой человек среднего роста с короткой стрижкой и карими глазами.
  • Это высокая блондинка с длинными волосами с голубыми глазами.

1. Appearance. Внешность (общее впечатление)

Итак, давайте познакомимся с лексикой. Но для начала проверьте себя.

Задание 1. Вспомните слова по теме Внешность. Лицо человека.

Appearance. Английские слова по теме Внешность. Лицо

Сначала надо выучить слова, а потом мы будем учиться составлять описания разных людей. Кстати, ваш словарный запас должен увеличиться на 30 слов.


Appearance. Внешность. Английские слова для начинающих (список №1)

Глаголы:

  1. like about — нравиться в
    What do you like about her?
  2. look like – выглядеть
    What does she look like?
  3. be like — представлять из себя
    What is her appearance like?

  Не путайте выражения с глаголом like:

1. like — нравиться

2. be like — представлять из себя

3. look like  — выглядеть

Прилагательные (общее впечатление):

  1. nice  — милый
  2. pretty — хорошенькая
  3. beautiful — красивая (о женщине)
  4. handsome — красивый (о мужчине)
  5. good-looking — приятной внешности
  6. plain — простой, ничем не примечательной внешности
  7. ugly — неприятной внешности, безобразный

Чтобы ответить, используйте конструкцию с глаголом BE:

I am …
She / He is …

ПРИМЕРЫ:
I am good-looking. —  У меня привлекательная внешность.
She is beautiful. — Она красивая.
He is handsome.  — Он красивый.

Задание 2. Опишите внешность своих родственников и друзей в общих чертах.


2. Внешность человека (подробное описание)

Теперь переходим к подробному описанию внешности на английском языке. Сначала попробуйте описать себя и ответьте на вопросы:

  1. What is your height? — Какой у тебя рост?
  2. What is your build like? — Какое  у тебя телосложение?
  3. What is your hair colour? — Какой у тебя цвет волос?
  4. What is your hair like? — Какие  у тебя волосы?
  5. What are your eyes like? — Какие  у тебя глаза?
  6. What is your face like? — Какое у тебя лицо?
  7. What is your nose like? — Какой  у тебя нос?

и так далее… Если не знаете выделенные жирным шрифтом слова, то изучите список английских слов по теме «Appearance». Это существительные и прилагательные, которые вам непременно понадобятся при описании внешности на английском языке.


Английские слова по теме «Appearance. Внешность» (список №1 продолжение)

  1. appearance – внешность
  2. height [hait] — рост
    tall — высокий
    short — низкий
    middle — sized — среднего роста
  3. build — телосложение
    thin – худой
    fat — толстый
    slim — стройный (о девушке)
    athletic — мускулистый (спортивный)
  4. hair colour — цвет волос
    fair — светлые
    dark — темные
    black — черные
    brown — коричневые
    red — рыжие
    blond — очень светлые
  5. hair  — волосы
    short — короткие
    long — длинные
    straight — прямые
    wavy — волнистые
    curly — кудрявые
    thick — густые
    thin — редкие
  6. eyes — глаза
    big — большие
    little — маленькие
    green — зеленые
    blue — голубые
    brown (hazel) — карие
  7. face — лицо
    round — круглое
    oval — овальное
  8. nose — нос
    long — длинный
    straight — прямой
    turned up — вздернутый
  9. mouth — рот
  10. lips — губы
  11. teeth — зубы
  12. ears — уши
  13. forehead — лоб
  14. neck — шея
  15. body — туловище
  16. arms — руки
  17. hands — руки (кисти рук)
  18. legs — ноги
  19. knees — колени
  20. feet — ступни

Задание. Проверьте себя. What can’t we do without ?

  • point at — указывать на
  • wave at — махать кому-то
  • whistle — свистеть
  1. I can’t run without …
  2. I can’t point without…
  3. I can’t speak without…
  4. I can’t chew without…
  5. I can’t hear without…
  6. I can’t smell without…
  7. I can’t wave without…
  8. I can’t whistle without ….

Помимо глагола BE для описания внешности нужно использовать глагол HAVE:

  • I have …
  • She / He has …

Эти глаголы взаимозаменяемы (см. ПРИМЕРЫ)

ПРИМЕРЫ

BE: He is middle-sized. — Он среднего роста.

HAVE: He has medium height. — У него средний рост. (Он имеет средний рост.)

ЕЩЕ ПРИМЕРЫ с have:
I have a round face.
She has long straight hair.
He has little green eyes.

Самое простое описание внешности может быть таким:
• This is a girl/ boy/ woman/ man/ creature.
• I think she / he is….
• She’s/ He’s got …..eyes.
• Her/ His face is….
• Her/ His hair is…..
• I like her/his…..

ПРИМЕР ОПИСАНИЯ ВНЕШНОСТИ ЧЕЛОВЕКА (уровень BEGINNER)

Susan is a short girl. She is thin. She has got long dark hair and a round face. Her eyes are blue and her nose is  turned up. She looks pretty.

She has a brother. His name is John. John is a tall boy. He has got short fair hair and an oval face. His eyes are big and brown. He has big ears and his face looks funny.

Задание. Перепишите данные описания, используя сложные предложения.

ОБРАЗЕЦ. Сьюзен — хорошенькая худенькая светловолосая девочка невысокого роста с круглым лицом, голубыми глазами и курносым носом.

Вопросы по теме «Внешность», которые надо уметь задавать:

1. What does he/ she look like?

2. What is his /her appearance like?

3. What do you like about his/her appearance?


Описание внешности на английском языке (практика)

Задание. Потренируйтесь и опишите сначала Шрека, а затем Фиону.

Appearance. Английские слова по теме Внешность

Тематические тексты (топики) для тех, кто изучает английский язык в школе (5-6 класс). Данные тексты на английском языке предназначены для повторения пройденных тем, развития  письменной и разговорной речи. Вопросы к текстам могут быть использованы, как основа для диалогов. Слова и выражения в текстах соответствуют пройденной в этих классах лексике. К сайту подключен словарь. Чтобы узнать перевод незнакомого слова, нужно кликнуть по нему 2 раза.  К текстам прилагаются списки слов для повторения по указанным ниже темам, а также задания по теме «Личное письмо».

Тексты (топики):

  1. О себе. About myself
  2. Моя семья. My family and me.
  3. Мои друзья. My friends.
  4. Место, где я живу. My place.
  5. Школа. My School
  6. Мой день рождения. My birthday.
  7. Мой день. My day.
  8. Как я помогаю по дому. How I help about the house.
  9. Хобби. My Hobby.
  10. Мой домашний питомец. My Pet.

* * *

Тексты (топики) на английском языке (5-6 класс)

Текст 1. About Myself

My name is … . I am … years old.

I am in the … th form. We learn different subjects but my favourite subject is …

I live in … . I have a mother, a father, a sister and a brother. My family is friendly and loving.

I am tall (short). My hair is straight and long. I have big brown eyes.

I have got many friends. My best friend is … . We often spend time together. We like to ….

  • Повторить слова по теме «My Family». Список №1 (родственники)
  • Повторить слова по теме «My Family». Список №2 (черты характера)
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 2. My Family and Me

My family is large. There are 6 of us: father, mother, my sister, two brothers and me. My family is friendly and loving.

My father’s name is …. He is clever and kind. He is a doctor by profession.

My mother’s name is …. She is busy and loving. She doesn’t work. She is a housewife.

My elder sister’s name is … She is a very beautiful girl. Her hobby is singing.
My younger brother’s name is … He is very active. He likes sport.

My hobby is drawing. I like to draw in my free time. Also I like reading books. My favourite writer is …

At the weekends all the members of our family spend time together. We go for a walk, visit museums, go to the cinema or to the theatre.

I love my family very much.

  • Повторить слова по теме «Описание внешности».
  • Повторить слова по теме «Описание характера».
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 3. My Friends

I have got a close friend. His name is… My friend is in the same form as me. He studies well. He is a good pupil and a good friend. He often helps me to do homework.

I like to spend time with my friend. We go for a walk, talk about music and go to the cinema together.

I have got another friend…. (his/her name). She is a nice girl. Her favourite subject is English. She spends a lot of time on it and knows it very well. Also she is fond of music. She can play the piano very well.

I like my friend very much and think that we are true friends.

  • Повторить английские слова по теме «My Best Friend»
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 4. My Place

  • neither … nor — ни … ни…
  • It’s a pity! — Жаль!

I live in a flat. It is neither big nor small. It is on the fifth floor. Our flat has two rooms, a kitchen, a bathroom and a hall.

Our living room is big. It is light because it has a large window. To the left of the window there is a piano. To the right of the window there is an old wardrobe. In the middle of the room there is a big round table. We often gather together at this table and play table games. On the walls there are beautiful paintings of modern artists.

I have my own room. It is small. It hasn’t got much furniture but it is very cosy. It is a pity that there is no balcony in my room.

Our kitchen is big and comfortable. We have a big fridge and a microwave oven. We usually have breakfast and supper in the kitchen.

I like my flat.

  • Повторить слова по теме «Home. My Place» (для начинающих)
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 5. My School

I live in Russia. In my country the school year starts in September. It has four or three terms.

I go to school № 2009. This year I am in the 5th form. I have 5 or 6 lessons a day. The lessons start at half past 8. My favourite lesson is Art. I like drawing and our teacher is very kind. She always gives us good marks. I have many other subjects in my timetable too.

I have lunch at half past 10. I have dinner at school, too. I don’t go home after dinner. I stay at school and have fun with my friends. I sometimes do my homework at school, too.

I like school, but I don’t like lessons. The school year finishes in May. We have summer holidays in June, July and August. I love summer!

  • Повторить английские слова по теме «School»
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 6. My Birthday

I have my birthday on the … of … (month). I like my birthday because I get a lot of presents.

Last year I got a … This year I hope my parents will give me … as a birthday present.

I usually have a birthday party at home and we have a big meal. All my family gather around a big table. There is a birthday cake with candles on it. All my relatives say “Happy birthday” to me.

Next day I invite my friends and organize games and quizes, sing songs and play jokes. We usually have fun.

I enjoy my birthday party very much.

  • Повторить английские слова по теме «Parties»
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 7. My Day

I usually get up at 7 o’clock on Monday, Tuesday, Wednesday, Thursday and Friday. At the weekends I get up late because I don’t have to go to school (work).
After that I go to the bathroom and wash my face. Next I make my bed and dress.
I have breakfast at half past 7. I usually have a glass of juice and a sandwich.
I leave home at 8 o’clock. My school is near my house and it takes me 5 minutes to get there. I usually have 6 lessons at school. For example, today I have English, Russian, Science, Maths, History and Art.
I come home at 2 o’clock and have dinner. Then I have a little rest and start doing my homework.
In the evening I have supper and then watch TV or play computer games.
I go to bed at 10 o’clock.

  • Повторить слова по теме «Мой обычный день». Список слов №1
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 8. How I help about the house

  • take turns — делать по очереди
  • don’t mind — не возражать

I live with my parents and I have to help about the house. Every Sunday I do my room. I dust the furniture and vacuum the carpet. I water the flowers once a week.
I help my mother to lay the table. I wash the dishes after dinner. We take turns with my brother.
Sometimes I help my mother make cakes and pies. I seldom go shopping only when my mother asks me. I buy bread and fruit.
I understand that I must help my parents because they work hard. And I don’t mind doing it.

  • Повторить слова по теме «Мой день. Домашние обязанности». Список №2
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

* * *

Текст 9. My Hobby

Hobby is what people like to do in their free time. We choose a hobby to our tastes. Hobby makes our life interesting. Sometimes it helps us to choose our future profession.
I have got a hobby too. My hobby is …… When I have free time, I always … (describe your hobby)
Also I like to make toys in my free time. I like reading books, too. My favourite writer is …
If your hobby is cooking, you can say how you make cakes and pies.

  • Повторить слова по теме «Свободное время. Хобби». Список слов №1
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

Текст 10. My Pet

Запомните выражение: I have a hamster as a pet. — У меня есть домашнее животное, хомяк.

I keep a hamster as a pet.  — Я держу дома хомяка.

Hello there! I would like to tell you about my pet. It is a hamster and her name is Sue.

Sue is about one year old. She is very funny. She has soft skin and bright black eyes. Sue is very lively (подвижная) and likes to run around a wheel in her cage.

I keep her cage in the hall because she makes noise at night. But in the daytime I let her run about the flat and play with her.

Sue eats vegetables and I feed her every day. I clean her cage every week. I like to take care of my pet.

I hope that one day my parents will buy me one more pet. I would like to get a rabbit on my birthday.

  • Pets. Список домашних питомцев на английском языке
  • Описание внешности животного. Английские слова
  • Написать письмо другу
  • Задание и вопросы к тексту

Эти тексты нужно дополнить и уметь рассказывать. Заучивать наизусть тексты НЕ НАДО. Ниже вы найдете список вопросов к текстам, на которые надо уметь отвечать.

* * *

Задания и вопросы к текстам на английском языке (5-6 класс)

Уроки английского языка для начинающих Present Simple Tense

Text 1. About Myself

1. Complete the text.

My name is _______. I am ________years old. I live in _______.

I have a ______ family. There are 6 of ______: my parents, my grandparents, my sister and me.

As for my appearance, you can see yourself. I am _______. I have ______hair and ______ eyes.

I like _______and always go to the ______ in my free time.

2. Answer the questions to the text.

  1. Introduce yourself.
  2. What are you?
  3. How old are you?
  4. Is your hair long or short?
  5. What are eyes like?
  6. Can you describe (описать) yourself?
  7. Where do you live?
  8. Have you any friends?

* * *

Text 2. My Family and Me.

1. Complete text 1.

There are ………….of us in my family. We are a close family. We are sociable and …

My mother is a …………………  My mother is loving and ……….

My father is a ……………………… My father is strong and …………..

As for me, I think I am ……………………… I would like to be more ……..

I have (not) got……. My elder brother is active and …….
My little sister is pretty but ……….

I love my family ……

2. Answer the questions to the text.

  • main characteristic — главная черта характера
  1. How would you describe your family?
  2. What do your parents do?
  3. What are your parents’ main characteristics?
  4. What are your main characteristics?
  5. Have you got any brothers or sisters?
  6. How old are they?
  7. What are they like?
  8. What do you like doing together?

2. Complete text 2 with the words: close, sociable, get on, hobby, card, typical, intelligent, naughty, humour.

ОБРАЗЕЦ ПИСЬМА на тему «My Family»

Dear Ann,
Thank you for your letter. You asked me to write about my family.

Well, our family is a _____  Russian family: a father, a mother, two children (my little sister and me) and a cat. We are a _____  family and _____ well with each other.

My mum is a teacher at school. She is _____. Her ______ is painting. My dad is a computer _________. He is _________. He has a good sense of __________. My little sister Ann is funny and sometimes ____________.

Hope to hear from you soon.

Best wishes,
Polina

* * *

Text 3. My Friends.

1. Complete the text.

I have a _____ friend. Her name is….. . She is a ______ girl.She has got ______ brown hair and ______ blue eyes. She is slim and ______. She is crazy about collecting dolls. She is very proud of her big _________.

We meet every day because we are in the same form. We talk during the ______and often _____ time together after school.

She is a good student and sometimes help me with my _______.

2. Answer the questions to the text.

  1. Have you got many friends?
  2. Who is your best friend?
  3. When did you make friends?
  4. What does your friend look like?
  5. Why do you like him (her)?
  6. What do you have in common?
  7. Do you share ideas?
  8. How often do you phone each other?
  9. How do you like to spend your time together?
  10. What does your friend like doing?

* * *

Text 4. My Place.

1. Complete the text.

My family lives on the _______ floor in a big house. Our flat is ______. We have two bedrooms, a _______, a _________ , a ________ and a toilet.

The biggest room in our flat is the _______. It is a _____ room with a big table in the center. In the _____ there is a cosy sofa. Just on the opposite wall there is a large flat screen.

When we are at home, we often _____ in the room and spend time playing games or watching TV.

2. Answer the questions to the text.

  1. Do you live in a flat or in a house?
  2. Is it big or small?
  3. How many rooms has it?
  4. What is there in the living-room?
  5. What is there in the kitchen?
  6. Do you have your own room?

* * *

Text 5. My School.

1. Complete the text.

My name is ____   I am ____. I am in the______ at school number _____.

I _____ a lot of subjects this year. I study Maths, History, Russian, English, Science, _______. I like _______. I don’t like _________.

I like school because I like to ________my friends during the breaks.

But I don’t like to get _____marks.

3. Answer the questions to the text.

  1. What school do you study at?
  2. What form are you in?
  3. What lessons / subjects do you like?
  4. What lessons / subjects don’t you like?
  5. How many subjects do you have? What are they?
  6. What subjects do you have in your timetable (on Monday)?
  7. What do you do at your English lessons?
  8. What subject would you like to study?
  9. Do you like breaks?
  10. Some schoolchildren don’t like school. Do you think why?

* * *

Text 6. My Birthday.

1. Complete the text.

My Last Birthday Party

Last year my sisters arranged a birthday party for me.

When I was out, they got _________for the party. They _________the house and _______ pizza. They decorate my room with the balloons. They _______on their best clothes and looked ________.

When I rang the doorbell, the music started playing. I came into the room and saw a big _________  on the table. _______ 13 candles on it.

My sisters sang to me, «Happy birthday to you. Happy birthday to you. Happy birthday, ……Happy birthday to you. »

I was very ……

Обратите внимание на слова: прежде всего, потом, и, итак, также. Они делают ваш рассказ более связным. Еще о словах-связках читайте ЗДЕСЬ (скоро)

How to Arrange a School Party

I am _____________to have a school party next week.

First of all, I will arrange date and time and write ____________ (приглашения).

Then I will think who can help me to organise the party. I think I will ask my friend Ilya to bring CDs. He will be responsible for ___________. I am _______ to ask my friend Slava to ________a guitar. He can play the guitar very __________. I will ask Anya to ________food.

And I will ask Sveta to make a____________. So, the girls will be ______________ for the meal.

Also I am ______ to buy small presents for my friends because we will have quizes and contests at the party.

I hope the party will  be _____________.

2. Answer the questions to the text.

  1. How old are you now?
  2. When is your birthday?
  3. Do you like birthday parties?
  4. How do you celebrate your birthday?
  5. Whom do you invite to your birthday party?
  6. You like to get presents, don’t you?
  7. What kind of presents do you like to get best of all?

* * *

Text 7. My Day (My Working Day / My Day Out)

1. Complete the text.

My school day begins early.

I get up at 7 o’clock, _______my face and dress. Then I ______ my bed and go to the _______to have my breakfast.

I leave home for school at 8 o’clock. On the way to school I often _____ my friends and we go the school ______.

I ______home at 3 o’clock.

I have dinner and after that______ because I am often _____.  When I have little homework, I can go to _______  or_______.

In the evening I usually ______ or______.

I ________to bed at 10 p.m.

2.1. Answer the questions to the text «My working Day».

  1. When do you get up on your working days?
  2. It is difficult for you to get up early, isn’t it?
  3. Do you usually make your bed?
  4. What do you usually have for breakfast?
  5. When do you leave home for school?
  6. Where is your school?
  7. How long does it take you to get to your school on foot?
  8. When do you come home?
  9. What do you do after that?
  10. What do you like to do in the evenings?
  11. When do you go to bed?

2.2. Answer the questions to the text «My Day Out»

  1. Do you like weekends? Why?
  2. What time do you get up?
  3. What do you do in the morning/ in the afternoon/ in the evening?
  4. Do you like to watch TV?
  5. Do you go to the park?
  6. Do you go swimming?
  7. Do you meet your friends?
  8. Who does shopping in your family?
  9. Do you like shopping?

2.3 Составьте свой рассказ по плану ниже. Обязательно используйте слова, передающие последовательность действий(СКОРО). Они выделены в тексте жирным шрифтом.

My Usual Day

I usually get up at about (около) …

Then I …

Next I

At school I …

When I come home from school, I …

<…>

We usually eat dinner at about…

I help my mother with dinner. I ….

<….>

After I do my homework, I like …

I always do …. before I go to bed.

* * *

Text 8. How I help about the house.

1. Complete the text.

My name is_____________. I live with parents.

I love my family and help my parents ________the house.

I always vacuum the ________. Sometimes I help my mother to _______the table. And I usually  ________ up after meals. I often ______my room and __________the flowers.

But I never do the___________. I don’t like it.

2. Answer the questions to the text.

  1. Do your friends help their parents?
  2. Do you help your parents about the house?
  3. Can you clean your room?
  4. Do you water the flowers?
  5. Do you wash the dishes?
  6. Do you help to lay the table?
  7. Do you vacuum the carpet?
  8. Do you go to the shops and buy food?
  9. What don’t you like to do?

* * *

Text 9. My Hobby.

1. Complete the text.

Our Hobbies

Different people like ____________ things. That’s why we have ____________ hobbies.

I am fond of________________________ ( 3 предложения о себе ).

My friend Nastya likes __________ . She is crazy about_____________( 3 предложения о своем друге/ подруге)

I think hobbies make our life ______________.

2. Answer the questions to the text.

  1. What hobbies do you know?
  2. Do you play any musical instrument?
  3. What is your hobby?
  4. Do you think your hobby may help you in future?
  5. What do you want to be?

* * *

Text 10. My Pet.

1. Complete the text.

The animals we keep at home are our_____. They can be dogs, _______,________,
________ or _______.

People are fond of pets. They like to watch them and treat them as real members of the family. Dogs and cats are our _________pets.

I have got  _____pets. In my house _________three cats, a dog, two hamsters and a parrot. I love them all and I am very _________ when I play with them. I _______care of them, too. My mum helps me to ________ them. When I grow up, I want to _______a vet and take ________of animals.

2. Answer the questions to the text.

  1. Have you got a pet?
  2. What pet is it?
  3. What is your pet like?
  4. How do you take care of your pet?
  5. Would you like to have one more pet?

* * *

Для написания статьи использованы разработки к различным учебникам,  а также пособие Т.Ю. Журина «Английский язык. 55 устных тем по английскому языку для школьников 5-11 класс» (частично переработанное и дополненное)

  • Рассказ про русский лес
  • Рассказ про россию по карте природных зон 4 класс
  • Рассказ про российского спортсмена на английском языке
  • Рассказ про родной город на английском
  • Рассказ про российский флаг