Поурочный план сочинение синтарш дог1ар 2 класс

Методы: словесные, наглядные, практические, деятельностные. оборудование для учителя ресурсы: мультимедийная презентация, аудио запись, ключевые опорные слова к уроку, словари, экран,

Методы: Словесные, наглядные, практические, деятельностные.

Оборудование для учителя (ресурсы): мультимедийная презентация, аудио запись, ключевые (опорные слова) к уроку, словари, экран, проектор, магниты.

Цели урока:

  • формирование умения строить текст с элементами рассуждения;
  • формирование умения планировать рассуждения;
  • формирование умения пользоваться средствами связи в рассуждении.

Термины и понятия: друг, дружба, интересы, сочинение, план сочинения, заголовок, вступление, основная часть, заключение, красная строка, орфограммы.

Предметные УУД:

излагать в письменной форме собственные мысли на заданную тему и раскрывать ее;
составлять план сочинения с помощью учителя;
составлять и самостоятельно записывать сочинение по плану.

Межпредметные связи: литературное чтение, музыка.

Ход урока

I. Организационный момент. Мотивация к учебной деятельности

Цель:

  • создать у учащихся положительный эмоциональный настрой на учебную деятельность;
  • обеспечить мотивацию учащимися учебно-познавательной деятельности.

— Доброе утро, ребята!

— Каждое моё утро начинается со звонка, но не школьного звонка, а звонка будильника. Он еще ни разу меня не подводил, часы идут точно и правильно.

— А что произойдет, если убрать хоть одну деталь?

— Так и ваши знания состоят из деталей, каждый урок вы узнаете больше и больше. И процесс познания не остановиться до тех пор, пока у вас есть желание учиться.

— Что бы вы хотели пожелать своим друзьям, одноклассникам, гостям на этот урок или целый день?

— Я вижу улыбки на ваших лицах. Уверена, что у вас все получится, мы начинаем.

II. Актуализация опыта и знаний учащихся

Цель этапа: создать условия для воспроизведения учащимися учебного материала, необходимого для достижения учебной цели урока.

1. Запись на доске: дружба, дружить, дружелюбный, подружиться, друг, подруга, дружеский.

— Какие это слова?

— На какие группы можно разбить эти слова?

— Выпишите имена существительные.

— Над какой темой будем работать?

— Прочитайте, какое задание мы будем выполнять?

(Написать сочинение «Мой друг», «Моя подруга»)

— На какие вопросы вы должны ответить в своем сочинении?

— Что мы сейчас определяли? (главную мысль).

2. Работа со словарём С.И. Ожегова «Толковый словарь русского языка»

— Найдите в словаре и зачитайте значение слова дружба?

(Дружба близкие отношения, основанные на взаимном доверии, привязанности, общности интересов).

— А кто слышал такое выражение верный друг?

— А как вы понимаете слово верность?

— Найдите в словаре и зачитайте значение слова верность?

(Верность – надёжность, прочность, преданность, стойкость и неизменность в чувствах, отношениях, исполнении своих обязанностей)

3. Эмоциональная речевая разминка

Прочитайте выразительно пословицу «Друг познается в беде».

Читаем пословицу 3 раза, сначала выделяем голосом слово «друг», потом выделяем голосом слово «познается», далее – «в беде».

Найдите все орфограммы. Спишите, подчеркните орфограммы.

— Объясните смысл пословицы.

Друг должен быть с тобой не только в радости, но и в горе. Настоящий друг всегда приходит на помощь.

4. Работа с пословицами в группах. (Задания группам см. в Приложении 1)

Проверка работы осуществляется по группам. Сначала заслушивается ответ, а потом просматривается с помощью презентации. (Приложение 2)

1 группа

Прочитайте пословицы. Объясните смысл пословиц. Найдите лишнюю.

  • Нет друга – ищи, а нашел – береги.

У каждого человека должен быть друг, которым нужно дорожить.

2 группа

Прочитайте пословицы. Объясните смысл пословиц. Найдите лишнюю.

  • У страха глаза, что плошки, а не видят ни крошки.

Лишняя, это пословица о трусости и страхе. Когда человек боится, ему многое кажется, а что на самом деле происходит, он не видит.

— Вы знаете, что такое «плошка»?

Плошка – это круглый, низкий, широкий сосуд, чаще глиняный.

3 группа

Прочитайте пословицы. Объясните смысл пословиц. Найдите лишнюю.

  • Друг денег дороже.

4 группа

Прочитайте пословицы. Объясните смысл пословиц. Найдите лишнюю.

  • Новых друзей наживай, а старых не забывай.

Каждый человек в течение жизни находит новых друзей, но он не должен забывать старых.

5 группа

Прочитайте пословицы. Объясните смысл пословиц. Найдите лишнюю.

  • Внешний лед обманчив, а новый друг не надежен.

Не нужно доверять свои секреты случайному знакомому, он может и обмануть.

— Назовите те четы характера человека, которые нравятся.

Подготовка к основному этапу деятельности.

На доске запись: Честный, капризный, мрачный, сердитый, хвастливый, решительный, настойчивый, добрый, смелый, справедливый, скромный, заботливый, любознательный, заносчивый, трудолюбивый, задиристый, веселый, отзывчивый и т.д.

— На сколько групп можно разбить эти слова?

5. Работа над структурой текста

— Какие части обязательно будут в сочинении?

(Вступление, основная часть, заключение)

— Что напишите в первой части?

(Назовем своего друга или подругу)

— Что напишите в основной части?

Особенности внешнего вида, назовите черты характера, которые характеризуют вашего товарища.

Подтвердить примерами из жизни, которые доказывают преданность дружбе.

— Какими словами вы закончите сочинение?

— Передайте свое отношение к другу.

— Я считаю…

— Мой друг самый…

— Я счастлив, что у меня есть такой друг

6. Написание текста и проверка сочинения

— Вы прослушали сочинения.

— Действительно ли у них есть настоящий друг?

— Проверьте еще раз грамотность написанного. Можно обратиться к соседу с вопросами, если сомневаетесь в написании какого-либо слова. Найдите это слово в орфографическом словаре.

7. Подведение итогов урока

Но как этот урок прошел для каждого из вас?

— Прочитай и продолжи фразы.

— Я похвалил бы себя…

— Особенно мне понравилось…

— После урока мне захотелось…

— Сегодня мне удалось…

— Я понял, что…

— Теперь я могу…

Конспект урока по русскому языку

(УМК «Школа России», 2 класс)

Тема урока: «Подробное изложение текста описание по данным вопросам».

Тип урока: развитие речи.

Цель: создать условия на уроке для организации деятельности учащихся по написанию подробного изложения текста описания по данным вопросам.

Задачи предметные: содействовать формированию умений работать с повествовательным текстом, развитию речевых умений: определять его тему и главную мысль, подбирать заголовок к тексту, определять части текста, составлять ответы на данные вопросы, записывать составленный текст в соответствии с вопросами; умения при восприятии текста соотносить замысел автора и изобразительные средства, которые он использовал (сравнения, метафоры, эпитеты), правильно употреблять грамматические формы слов; уточнению и активизации словаря учащихся; закреплению правил правописания слов и оформлению предложений; воспитанию внимательного отношения к слову.

Планируемые результаты:

Личностные:

1.ориентация на понимание предложений и оценок учителя и товарищей;

2.ориентация на анализ соответствия результатов требованиям конкретной учебной задачи.

Способствовать формированию метапредметных УУД:

регулятивных:

1.учитывать выделенные учителем ориентиры действия в учебном материале, в сотрудничестве с учителем, классом;

2.выполнять учебные действия в устной, письменной речи, во внутреннем плане.

познавательных:

1.устанавливать причинно-следственные связи в изучаемом круге явлений;

2.проводить аналогии между изучаемым материалом и собственным опытом.

коммуникативных:

1.воспринимать другое мнение и позицию;

2.формулировать собственное мнение и позицию;

3.строить понятные для партнёра высказывания.

Оборудование: учебник «Русский язык» 2 класс (II часть), В. П. Канакина, В. Г. Горецкий, записи на доске, презентация, толковый словарь.

Ход урока

Этапы урока

Время

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Методы, формы и приёмы деятельности

1.Вступительная беседа.

5 мин

1.Проверяет готовность к уроку: создаёт настрой на предстоящую работу:

– Ребята, сегодня нам предстоит выполнить непростую работу. А какую, вы мне скажите сами, отгадав такой ребус.

8 3 5 6 4 2 9 1 7

И Л Ж Е О З Е И Н

– Какое же слово у нас получилось?

– Как вы думаете, что значит изложить текст?

– Посмотрите на слайд и проверьте, правильно ли вы определили, что такое изложение.

2.Предлагает познакомиться с памяткой «Как готовиться к изложению»:

– Как мы будем работать над изложением?

– Что значит определить тему и основную мысль? Что такое тема текста? А основная мысль?

– Ребята, а что такое опорные слова?

– О чём говорится в третьем пункте памятки?

– Как вы думаете, зачем нужен план текста?

– В четвёртом пункте нашей памятки говорится о том, что важно найди буквы, которые нужно проверить. Объяснить, почему так пишутся слова. Как вы считаете, зачем это нужно?

– Какое действие нужно выполнить в соответствии с пятым пунктом плана?

– А как вы думаете, зачем после написания текста нужно обязательно проверить свою работу?

1.Показывают готовность к уроку.

Отгадывают ребус.

Отвечают на вопросы учителя.

Изложение.

Это значит пересказать содержание текста, передать его кому-то точно, полно и последовательно, так, чтобы собеседник понял, о чём и о ком идёт речь.

2.Работают с памяткой. Отвечают на вопросы учителя.

Тема – это то, о ком или о чём говорится в тексте.

Основная мысль – это то главное, о чём хотел сказать читателю автор.

Это слова, которые отражают основную мысль текста.

Необходимо разделить текст на части. Озаглавить их. Составить план.

Он помогает нам точно, полно и правильно передавать содержание текста.

Чтобы не допустить ошибок при написании текста.

Ещё раз прочитать текст.

Чтобы исправить ошибки и неточности, которые там появились.

Беседа.

Плакат «Сиди правильно при письме».

Проблемная ситуация.

Записи на доске.

Презентация слайд № 1 «Ребус».

Решение логической задачи (ребус).

Работа с памяткой «Как подготовиться к изложению».

2.Знакомство с текстом. Постановка учебной задачи.

3 мин

1.Организует работу с текстом. Предлагает открыть учебник:

– Ребята, откройте учебник на стр. 127 и внимательно прочитайте текс упр. 208.

2.Предлагает сформулировать цель и задачи деятельности на уроке:

– Внимательно рассмотрите материалы учебника на стр. 127. Чем мы будем заниматься сегодня на уроке?

– Какие задачи мы перед собой поставим?

1.Работают с учебником. Читают текст упражнения 208.

2.Рассматривают материалы. Формулируют цель и задачи своей деятельности.

Работа по учебнику.

Беседа.

3.Анализ содержания текста.

5 мин

1.Организует беседу по содержанию текста:

– Где происходило действие?

– Кто лежал на льдине?

– Почему он там лежал?

– Как выглядел белек? Найдите и прочитайте.

– Чем занимался белек?

– Кто и когда приплыл к бельку? Зачем?

2.Предлагает выяснить тему текста и основную мысль:

– Скажите, о ком говорится в тексте?

– А какова основная мысль текста? Что хотел сказать нам автор?

– А теперь посмотрите на слайд с возможными заголовками нашего текста. Прочитайте их. Выберите тот, который подходит к тексту.

– Кто автор данного текста?

– Ребята, подумайте, а на что хотел обратить наше внимание автор, рассказывая о ? В каком предложении текста об этом говорится?

3.Предлагает определить тип текста:

– Рассмотрите иллюстрацию к тексту. Как вы думаете, к какому типу речи относится данный текст? Почему вы так решили?

– А что ещё указывает на описание?

1.Отвечают на вопросы учителя.

2.Формулирует тему и основную мысль текста.

3.Определяют тип текста. Высказывают своё мнение.

Беседа.

Фронтальная работа.

Работа по учебнику.

Презентация слайд № 2. «Заголовки к тексту».

4.Анализ структуры текста.

5 мин

1.Предлагает детям ещё раз прочитать текст и выделить в нём составные части:

– Ребята, прочитайте текст ещё раз. На какие части можно разделить текст? Сколько будет таких частей? Обратите внимание на количество картинок. Они помогут вам ответить на данный вопрос.

2.Организует работу по выявлению микротем и составлению плана текста:

– Найдите и прочитайте ту часть текста, которая соответствует 1 рис. О чём в ней говорится?

– Как можно озаглавить первую часть?

– В какой части говорится о том, как выглядит Белек?

– А теперь прочитайте последнюю часть текста. О чём говорится в этой части?

– Озаглавьте эту часть.

– Сколько пунктов получилось в нашем плане? Прочитайте наш план.

1.Читают текст. Выясняют, сколько частей будет иметь текст.

В тексте будет три части.

2.Выявляют микротемы и составляют план текста. Отвечают на вопросы учителя.

Читают получившийся план.

Беседа.

Фронтальная работа.

Работа по учебнику.

5.Физкультминутка.

2 мин

Предлагает выполнить упражнения по образцу

Выполняют упражнения по образцу.

Имитация движений.

Презентация слайд № 3 «Физкультминутка»

6.Языковой анализ текста.

3 мин

Организует работу по уточнению лексического значения слова:

– Прочитайте 2 предложение в тексте. Какие слова вам показались незнакомыми?

– Кто такой белек? Обратите внимание на слайд. Это отрывок из словарной статьи. Прочитайте толковая этого слова и выберете подходящее нам по смыслу. Почему именно это значение слова нам подходит?

– Обратите внимание на слово глыба. Что означат это слово?

– Выясните значение слова «глыба» по толковому словарю. Как вы думаете, почему автор употребил именно это слово?

Определяют лексическое значение слов.

Высказывают своё мнение.

Находят значение слова «глыба» в толковом словаре.

Беседа.

Фронтальная работа.

Слайд 5 «Словарная статья»

Толковый словарь.

Активизация словаря учащихся.

7.Орфографическая подготовка.

3 мин

Организует орфографическую работу:

– Ребята, посмотрите на доску. Здесь вам предлагаются слова, в написании которых можно легко допустить ошибки. Давайте выделим орфограммы в них. Подбирая, где это возможно, проверочные слова.

Покрыта, снегом, ледяной, шерстка, черные, смотрел, утром, покормила, молоком.

– Почему слово «белек» пишется с маленькой буквы?

Называют орфограммы. Подбирают проверочные слова.

Отвечают на вопросы учителя.

Беседа.

Фронтальная работа.

Записи на доске.

8.Чтение текста повторно.

5 мин

Организует повторное чтение текста:

– Ребята, каждый из вас должен прочитать данный текст ещё раз.

Читают текст по учебнику.

Работа по учебнику.

9.Запись текста.

10 мин

Организует подготовку к записи текста:

– Ребята, закройте учебники. Отложите их на край стола. Посмотрите внимательно на слайд. Здесь для вас есть вопросы по прочитанному тексту.

– Где происходило действие?

– Кто лежал на льдине?

– Почему он там лежал?

– Как выглядел белек? Найдите и прочитайте.

– Чем занимался белек?

– Кто и когда приплыл к бельку? Зачем?

Зная ответы на данные вопросы, вы сможете написать изложение. Приступайте.

Записывают изложение в тетрадь, отвечая на вопросы, предложенные на слайде.

Оказание индивидуальной помощи.

Презентация слайд № 4 «Вопросы по тексту».

10.Самопроверка работ.

5 мин

Организует самопроверку работ:

– А теперь, ребята, откройте учебники. Сравните тексты. Правильно ли вы всё написали? Ничего не забыли?

Проверяют выполненную работу.

Самопроверка.

11.Рефлексия. подведение итогов урока-изложения.

2 мин

1.Акцентирует внимание учащихся на конечных результатах учебной деятельности на уроке:

– Понравился ли вам урок? Чему мы научились сегодня на уроке?

2.Предлагает оценить свою деятельность на уроке:

– Поднимите руки те, кто считает, что хорошо справился с работой, у кого всё получилось?

– А теперь встаньте те, кто активен был сегодня на уроке?

– Ребята, спасибо вам за урок! Вы все молодцы!

1.Отвечают на вопросы учителя. Подводят итоги урока.

— Мы научились озаглавливать текст, составлять план, писать изложение.

2.Оценивают свою деятельность на уроке.

Встают.

Нохчийн матттах лаьцна сочинени

Сочинение на чеченском языке,о чеченском языке.

Скачать:

Предварительный просмотр:

МУНИЦИПАЛЬНОЕ БЮДЖЕТНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

«Наурская средняя общеобразовательная школа №3»

НАУРСКОГО МУНИЦИПАЛЬНОГО РАЙОНА

Язйинарг: Тунжаханова Сати

10 –чу классан дешархо

Нохчийн маттах, нохчийн маттахь…

«Мерзачу озаца сан амал lехош,

нанас со хьистийнарг нохчийн мотт бу. »

Хаьий теша вайна и Дала делла ни1мат 1алашдан а, лардан а?

Вай дуьненчу девлча, дуьне довза доладелча, вайна гонаха дуьххьара хезаш берг ненан мотт бу. Цу маттахь берана хеза ненан к1еда, аьхна дешнаш, дуьхьала дош дало берана ца хаахь а, деладаларца гойту цо шена цунах кхетар. «Алал, хьоменаг»- бохуш нанас 1амадо дуьххьарлера дешнаш. Ма хазахетарца олу беро и дуьххьарлера, ненан дагна тамехь дешнаш. Нанас 1амадо бера нохчийн маттахь шен ойла даше ерзаян.

Кху доккхачу дуьненахь бац аьлла хета суна адамийн маттах ненан мотт олуш. Амма олу иза нохчийн маттах.

Сан доьзалехь даима бара бекаш нохчийн мотт. Нанас башха ч1ог1а доцучу озаца буьйцура и мотт, делахь а цо меллаша аьлларг дагах а кхеташ дешнаш хуьлура.

Со школе яхча евзира суна меттан к1оргалла. Нохчийн маттахь дийцарш, туьйранаш, иллеш, х1етал-металш, чехкааларш. Хиира нохчийн мотт иза бух боцу х1орд буйла. Доггах безаш т1еийцира аса нохчийн мотт 1амор.

Нохчийн маттахь дуьххьара туьйра сайна хезча, со инзаръяьлла, буьйсанна наб ца кхеташ 1ийра. Наб кхетча, сан г1енаш чохь дара Алхаст а, Маьлха-Аьзни а. Х1етахь дуьйна сан шолг1а ц1а а хилла д1ах1оьттира библиотека. Цу хенахь со кхоалг1ачу классехь яра.

Лакхарчу классашкахь суна вевзира Бадуев С., цуьнан Бешто а, Бусана а. Цара шовданна йистехь балхийна безам. Ма хаза, аьхначу дешнашца дуьйцура Бештос Бусанига шен дагара. Муха хир бара сан эсала нохчийн мотт и дагардийцар доцуш.

Вевзира Абузар Айдамиров, шен «Ехачу буьйсашца», воккхачу стеган до1анашца, шайн Даймохках бевллачу мух1ажаршца. Муха хира бара сан нохчийн мотт Абузаран ира, буьрса, дог ойбуш долу дешнаш доцуш.

Сан даг чохь дуккха хан яьлча а декара Яшуркаев Султанан «Маьрк1ажа- бодан т1ехь к1айн хьоькх» повесть т1ерачу турпалхочун Мадин аз: «Х1ан-х1а, тхо цкъа а лийр дац. » Массо баланех чекхдевлла, сеттина букъ нисбеш, майра, онда лаьттара ду сан нохчийн халкъ, цу халкъан ондда г1ортор, орам хилла лаьтташ болу сан нохчийн мотт а.

Ас х1ара мог1анаш яздочу хенахь дерриге дуьнен т1ера къаьмнаш баланехь долу хан ю, ун даьржина хан ю. Амма со теша вайн нохчийн халкъ цу баланех чекхдер ду, нохчийн маттахь иллеш декар ду, маьждигаш чохь бусулба нах гуллур бу (Дала мукъалахь!).

Юха а ас боху, ду-кх и нохчийн мотт дог1а, дуьненан моссо не1 йоьллу дог1а. И дог1а луш ду-кх х1ора стагана и дуьнен чу волучу дийнахь. Йоьллу-кх цу дог1ана массо не1, адамийн деган не1 а.

— Вайга весет санна дека бевзаш болчу нохчийн поэтийн дешнаш.

-Варийлаш, меттан сий делаш, варийлаш, шайн мотт биц ма белаш, варийлаш, шайн кхерчийн дай хилалаш боху цара вайга х1оранга а.

Источник

Сочинение по чеченскому языку «Родной язык-моя гордость»

Мотт адамийн дахаран хазна ю. Иза адамаш массо а аг1ор вовшех кхетош болу Дала вайна белла тамашийна г1ирс бу.

Дуккха а ду дуьненахь меттанаш, ткъа царна юкъахь шен меттиг д1алоцуш, къаьсташ вайн нохчийн мотт бу.

Вайн мотт г1иллакхе а, оьзда а бу, мерза а бу. Иза къоман са, адамаллин куьзга а ду. Мотт вай лар ца бахь, цуьнан сий ца дахь, вайн къоман сий а дужур ду. Цундела вайна беза, вай 1амабо вешан нохчийн мотт.

Мотт д1абаьлча халкъан тезет, ловзар-синкъерам, дика-вон д1адолу. Уьш д1адевллачу халкъах халкъ ала йиш яц. Вайн халкъах, вайна кхане а йолуш, халкъ хила лаахь, уггар хьалха нохчийн мотт, олуш махиллара, баьрчче баккха беза вай. Шен мотт ца безачунна шен къам а, мохк а безар бац.

Цуруев Ш. «Нохчийн мотт эцна бац базарахь» ц1е йолу стихотворенехь боху:.

Акха яр санна и ца баьлла бацалахь,

Боьжна бац стиглара, эцна бац базарахь.

Цхьаьнггера юхалург баьккхина бацара,

Кхоьллина хилла и вайн дайшна азаллехь.

Ас лору дуьненахь мел долу меттанаш,

Нохчийн мотт даима сан оьзда дозалла

1ожаллин цамгаро д1алаьцна меттахь 1аш

Цу маттахь дийр ду ас весет а доьзале…

Муха хир ву дуьненахь уггаре а сийлахьчу Ненан мотт цабезарг и бийца цалуург, и къен хетарг.

Мел халахеташ делахь а, ишттанаш а нисло вайна юкъахь. Цхьаццаволчо дозаллица къамел до, шена ненан маттахь еша а, яздан а ца хаьа, бохуш.

Ткъа дуьненахь а воккхачу оьрсийн яздархочо Л.Н.Толстойс аьлла хилла:

«Нохчийн мотт уггаре а хазачу а, хьалдолчу а меттанех цхьаъ бу, нагахь кхоччуш дика иза хууш хьо велахь».

Ненан мотт…Доккха маь1на лоцу оцу шина дашо шайна чу.

Вай дайшкара схьадеъна вай хаза г1иллакхаш, оьздангалла, ийман.

Ткъа и шадерриг д1акхехьа оьшург бу ненан мотт. Ненан мотт ларбеш ца хилча, цуьнан сий деш ца хилча, къам д1адолу.

Тахана вай ойла ца йо вай дечу къамелан, олучу дешан. Ларамза вайн багара дуьйла маьттаза дешнаш, дашца чов йо вай ваьшна уллорчунна.

Поэзехь а тидам боцуш ца дисна и санна долу дош.

1. Ахь тхуна оьг1азлой, харцдерггий деъча,

Мел сийсаз бу-кх хьо, адаман мотт!

Ахь тхуна деган и к1езгалла еъча,

Адамашна, лаьттана ца безаш бу хьо,

Наь1алте хуьлда хьо, сийсаза мотт!

2. Ахь тхуна дикалла, нийсо а еъча,

Мел хьоле бу-кха хьо, адаман мотт!

Вайн дегнийн ц1оналла ахь тхуна елча,

Казбекан баххьаш а ахь лалор дара,

Дуьненан хазахетар, адаман мотт!( Яндиев Дж. «Адаман мотт»)

Вай олу Даймохк-Нана.

Нана санна, Даймохк беза вайна, цунах девлча тоха са а доцуш. Иштта шен нене, Даймахке санна, хила беза ненан матте болу безам а.

Оьрсийн яздархочо Паустовскийс 1аламат хьекъале а, нийса а аьлла ненан маттах лаьцна ша яздина башха дешнаш:

«…Шен махке болу бакъ безам, шен матте бацахь, маь1на долуш бац!» С айн сочинении ерзош суна дало луур дара вайн сийлахьчу яздархочо, поэта Мамакаев Мохьмада ненан маттахь аьлла дешнаш:

«Шен ненан мотт халкъо,

Сий ойбуш 1алашбахь,

Цу халкъан парг1ато

Цхьаммо а хьошур яц!»

— Везачу Дала ницкъ, хьекъал лойла вайна нийсачу новкъа, шуьйра г1улчаш йохуш, Нохчийн меттан сий-ларам ойбуш, д1адаха.

Номер материала: ДБ-704124

Не нашли то что искали?

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Источник

Гайрбекова М. «Нохчийн мотт – сан дозалла!»

«Нохчийн мотт – сан дозалла!»

Цхьана а деших, ахчанах эца а, терзанца оза а йиш йоцу хазна ю ненан мотт. Дуьненан къаьмнех вай къасториг а, вайх къам дийриг а – иза нохчийн мотт бу. Цунах доьзна ду вовшийн уьйраш, гергарло, хазахетар, халахетар, халкъан сий, къонахчун яхь, адамаллин хьекъал, кхетам…

Халкъан кица ду: «Мотт у-къам ду, мотт бацкъам дац». Ненан маттал деза хIума хила йиш яц къоман кхолламехь, хIунда аьлча, мотт байна къам дуьненан букъ тIера дIадов. Даймохк а ца буьсу цуьнан – къоман бен хуьлуш бац Даймохк. Ткъа къам матто латтош ду. Ненан маттахь долу йоза-дешар ца хаахь – иза доккха сакхт ду. Халахеташ делахь а, и санна сакхт долуш берш вайна юккъехь хIинца а хаалуш бу. Стаг мел оьздангалла, гIиллакх долуш я лакхарчу даржехь хиларх ненан мотт кхоччуш ца хаахь цуьнан мах хадабойла дац. Нийса ца лоь аьлла хета нохчийн мотт къен бу, бийца хала бу олуш хезча. шен син кхача лоруш волчунна цкъа а хилла бац бийца хала я чолхе. Къайле яц, нохчийн мотт сийлахь-баккхийчу Iилманчаша, яздархоша шена тIе тидам бахийтарца теллина а, хьалдолуш лерина а хилар.

Мотт вай лар ца бахь, цуьнан сий ца дахь, вайн къоман сий а дужур ду. Ненан мотт хIора къоман а, хIора халкъан а культурин бух хиларе терра, иза мелла а кIорггера дика Iамор вайн хIоранна а декхар ду. Оцу хьокъехь нийса яздина ненан маттах лаьцна яздархочо К.Паустовскийс хIара дешнаш: «ХIора стеган а шен маттаца йолчу юкъаметтиге хьаьжжина, цуьнан культурин барам къастийна ца Iаш, цуьнан граждански мехалла кхоччуш нийса къасто мегар ду. Шен махке бакъ болу безам хила йиш яц матте безам боцуш. Муьлхачу а къоман коьрта билгало а, къам шен амалх, гIиллакхех, эхь-бехках, Iадатех ца долуьйту мокхазан чIагIо а ю мотт. Цунах херделла адам, лакхахь хьахийначу сийлаллех хер ца луш ца дуьсу. Ткъа мотт бицбинчо шен кхерч, ша схьаваьлла бух, дайн мохк бицбо. Цунна шен селханлера де а, кханенга боьду некъ а ца хаьа. Цундела ларамаза дац вай тахна дуьйна Iадаташ, эхь-бехк, ийман меттахIоттор ненан мотт кхиорна, марзбарна тIера дIадоло деза бахар а. ГIиллакх, оьздангалла, юьхь-яхь йовзуьйту цхьаъ бен боцу гIирс бу иза.

Нохчийн мотт – иза деккъа йоза-дешар хилла ца Iа. Ненан мотт-и гIиллакх ду, культура ю, тезет лелор, зуда ялорйигар ду, илли, литература, ловзар-синкъерам бу, халкъан юьхь, куьзга, хатI-амал ю. И мотт вайн ца хилахь, орам боцчу диттах тарлур ду вайн къам, я пачхьалкхе а хир яц. Ненан маттал деза хIума стеган дахарехь хуьлийла дац. Иза Iамор а, цунна богIуш болу тидам тIебахийтар а – иза вайн нохчийн коьрта декхар ду. Масала: литературин урокашкахь дешархошка шайга бойтуш болу болх вовшахтохар – иза йоза-дешар Iаморан уггаре а мехалчу гIуллакхех цхьаъ ду. Дешархоша шаьш бечу балхо кхочушдо программни материал жигара караерзор, берийн хьекъал, кхетам, тидам бар кIаргдо, лакхадоккху. Л.Н.Толстойс цу хьокъехь Iаламат нийса аьлла: «Нагахь дешархо школехь ша ойла ян, хIума а кхолла Iамийна вацахь – иза дахарехь а даима дуьххьалдIа кхечарах тарва ла гIерташ, кхечо динарг дан гIерташ хир ву». Нохчийн меттан, литературин хьехархойн декхар ду программа юьззина караерзоре кхаьчна ца Iаш, дешархошна ойла ян, шен дагахь дерг нийса, гIиллакхийн рагI ларъеш, уьш вовшашца цхьаьнадузуш дийца а, яздан а. Литературин урокашкахь билгала йолчу Iалашонца, кIорггера кхио еза дешархошлахь дика ойланаш, гIиллакхоьздангалла, дуьнене хьежам, шен къоме, шен халкъе, Даймахке болу безам, доттагIалла. Муьлхха а цивилизованни къам, пачхьалкх беа богIам тIехь лаьтта – дешарна, могашаллина, культурина, экономикина.

Царех коьртаниг – дешар, Iилма ду. Дешаро, Iилмано къоман хьекъал, кхетам кIаргбо, шарбо, къоман эзарнаш шерашкахь кхоьллина, гулдина диканиг, пайдениг, оьзданиг, хазаниг, Iилма, истори, мотт, культура, говзаллаш тIаьхьарчу тIаьхьенашка дIалуш ларйо, кхин тIе а кхиайо, дуьне довзуьйту, дахарна Iамадо. Вайн къомана тахана а, кхана а гуттаренна а оьшург ши Iилма ду – къам ийманехь кхио бусалба динан Iилма а, къоман дахар кхолла – дуьне нан Iилма а.

Дуьненан Iилма ца Iамийча, вайн къомана дуьне а девзар дац, шен дахар кхолла а хуур дац. Хьехархочо урок дIахьош, хуьлийла и нохчийн меттан я литературин урок, цунна хаа деза гуттар а ша кхочушдан дезаш долу декхар: иза доьзна ду вайн меттан сийлалла, хазалла, культурин мехалла йовзийтарх. ХIара дерриге а дуьне дуьзна ду Делан къинхетамах. Дала къинхетам бо ша мел кхоьллинчу хIумнах: адамах, Iаламах. Дала лардойла вай шен къинхетам боцуш дисарх. Мах хадо йиш йоцуш деза ду Кунта-Хьажас аьлла дешнаш, цо бина кхетам а: – Ас диъ хIума дуьйцур ду шуна, аьлла цо. Царах шиъ аша дицдан дезаш ду, ткъа важа шиъ гуттар а дагахь латто дезаш ду. Шаьш нахана дина дика дицделаш; иза аша дийцахь, и динера аьлла, Делера ял хир яц шуна. Шайна наха дина вон а дицделаш; иза дицдарца шу цунна генадовлу, иза шух дIакъаьста. Ткъа цкъа а диц ца деш, аш дагахь латто деза ши хIума: вай дала дезаш хилар а, Далла дуьхьал хIитта дезаш хилар а ду.

Источник

Лучшие сочинение на чеченском языке

image001

Муниципальни бюджетни дешаран хьукмат

«Наурски К1оштан Чернокозовски юккъерчу школан В.М.Шамсуддуновин ц1арах»

«Ненан мотт-сан безам»

image002

Язйинарг 10-чу классера дешархо:

Алдаман Асланбекан Марьям

image003

Мотт адамийн дахаран хазна ю. Иза адамаш массо а аг1ор вовшех кхетош болу Дала вайна белла тамашийна г1ирс бу.

Дуккха а ду дуьненахь меттанаш, ткъа царна юкъахь шен меттиг д1алоцуш, къаьсташ вайн нохчийн мотт бу.

Вайн мотт г1иллакхе а, оьзда а бу, мерза а бу. Иза къоман са, адамаллин куьзга а ду. Мотт вай лар ца бахь, цуьнан сий ца дахь, вайн къоман сий а дужур ду. Цундела вайна беза, вай 1амабо вешан нохчийн мотт.

Мотт д1абаьлча халкъан тезет, ловзар-синкъерам, дика-вон д1адолу. Уьш д1адевллачу халкъах халкъ ала йиш яц. Вайн халкъах, вайна кхане а йолуш, халкъ хила лаахь, уггар хьалха нохчийн мотт, олуш махиллара, баьрчче баккха беза вай. Шен мотт ца безачунна шен къам а, мохк а безар бац.

Цуруев Ш. «Нохчийн мотт эцна бац базарахь» ц1е йолу стихотворенехь боху:.

Акха яр санна и ца баьлла бацалахь,

Боьжна бац стиглара, эцна бац базарахь.

Цхьаьнггера юхалург баьккхина бацара,

Кхоьллина хилла и вайн дайшна азаллехь.

Ас лору дуьненахь мел долу меттанаш,

Нохчийн мотт даима сан оьзда дозалла

1ожаллин цамгаро д1алаьцна меттахь 1аш

Цу маттахь дийр ду ас весет а доьзале…

Муха хир ву дуьненахь уггаре а сийлахьчу Ненан мотт цабезарг и бийца цалуург, и къен хетарг.

Мел халахеташ делахь а, ишттанаш а нисло вайна юкъахь. Цхьаццаволчо дозаллица къамел до, шена ненан маттахь еша а, яздан а ца хаьа, бохуш.

Ткъа дуьненахь а воккхачу оьрсийн яздархочо Л.Н.Толстойс аьлла хилла:

«Нохчийн мотт уггаре а хазачу а, хьалдолчу а меттанех цхьаъ бу, нагахь кхоччуш дика иза хууш хьо велахь».

Ненан мотт…Доккха маь1на лоцу оцу шина дашо шайна чу.

Вай дайшкара схьадеъна вай хаза г1иллакхаш, оьздангалла, ийман.

Ткъа и шадерриг д1акхехьа оьшург бу ненан мотт. Ненан мотт ларбеш ца хилча, цуьнан сий деш ца хилча, къам д1адолу.

image004

Тахана вай ойла ца йо вай дечу къамелан, олучу дешан. Ларамза вайн багара дуьйла маьттаза дешнаш, дашца чов йо вай ваьшна уллорчунна.

Поэзехь а тидам боцуш ца дисна и санна долу дош.

1. Ахь тхуна оьг1азлой, харцдерггий деъча,

Мел сийсаз бу-кх хьо, адаман мотт!

Ахь тхуна деган и к1езгалла еъча,

Адамашна, лаьттана ца безаш бу хьо,

Наь1алте хуьлда хьо, сийсаза мотт!

2. Ахь тхуна дикалла, нийсо а еъча,

Мел хьоле бу-кха хьо, адаман мотт!

Вайн дегнийн ц1оналла ахь тхуна елча,

Казбекан баххьаш а ахь лалор дара,

Дуьненан хазахетар, адаман мотт!( Яндиев Дж. «Адаман мотт»)

image005

Вай олу Даймохк-Нана.

Нана санна, Даймохк беза вайна, цунах девлча тоха са а доцуш. Иштта шен нене, Даймахке санна, хила беза ненан матте болу безам а.

image006

Оьрсийн яздархочо Паустовскийс 1аламат хьекъале а, нийса а аьлла ненан маттах лаьцна ша яздина башха дешнаш:

image007

«…Шен махке болу бакъ безам, шен матте бацахь, маь1на долуш бац!» Сайн сочинении ерзош суна дало луур дара вайн сийлахьчу яздархочо, поэта Мамакаев Мохьмада ненан маттахь аьлла дешнаш:

«Шен ненан мотт халкъо,

Сий ойбуш 1алашбахь,

Цу халкъан парг1ато

Цхьаммо а хьошур яц!»

— Везачу Дала ницкъ, хьекъал лойла вайна нийсачу новкъа, шуьйра г1улчаш йохуш, Нохчийн меттан сий-ларам ойбуш, д1адаха.

Источник

Конспект урока на тему «Синтарш дег1ар (сочинени)»

Тема : Сочинени «Синтарш дег1ар».

1алашо: суьрта т1ехь гуш долчуш, шайна зеделлачух пайда а оьцуш,хаттарийн г1оьнца дийцар х1отто 1амор, текстан бакъонаш ларъеш, и д1аяздан 1амор.

Юкъара дешаран ардам (УУД):

Предметни: 1емар ду хаттарийн г1оьнца жима дийцар х1отто, текстан бакъонаш ларъеш и д1аяздан.

Регулятивни: хьехархочун г1оьнца урокан коьрта 1алашо билгалъяккха хуур ду; шайн белхан мах хадо хуур ду.

Коммуникативни: 1емар ду хьехархочун хаттаршна дуьззина жоьпаш дала; хуур ду 1аламах, дикачу г1уллакхах лаьцна ала дика дешнаш къасто.

Х1ума довзаран: х1ума довзар, ойлаяр алсамдер ду.

Личностни: 1алам дукха дезар, пайдениг дан лаам кхуьур бу дешархойн.

II . Дешархойн хьалхалера хаарш жигарадахар.

1.Ц1ера болх таллар.

Упражнени № 386, аг1о 187-188.

III . Хетачу аг1ор 1алашонаш х1иттор.Уьш кхочушъян некъаш билгалдахар.

1. Упражнени № 384, аг1о 187.

-Д1аелла учебникан 187-г1а аг1о.

-Д1адеша т1едиллар. Муха кхочушъян еза упражнени? (Дийцар х1отто деза).

-Вай тахана жима сочинении язйийр ю суьрта т1ехь гуш долчух лаьцна.

IV . Сочинении язъян кечам бар.

1. Суьртах лаьцна къамел дар.

-Шеран муьлха хан ю? (Б1аьсте).

-Муха ду де? (Де ду хаза).

-Суьрта т1ехь болчарна ц1ераш тахка.

-Хьанна хиира иза? (Иза хиира Юсупна, Мохьмадна).

-Цаьршинна хун лиира? (Цаьршинна лира Дудина г1о дан).

-Х1ун еара Юсупа? (Юсупа бел еара).

-Х1ун дира цо? (Цо оьрнаш дехира).

-Х1ун еара Моьхьмада? (Мохьмада хитухург еара).

-Х1ун дира цо? (Цо синтарш оьрнаш чу а дохкуш, царна хи туьйхира).

-Х1унда дихкира цу шимма синтарш д1а? (Шина к1анта синтарш д1адихкира, уьш кег ца далийта).

-Мила кхечира цаьршинна т1е? (Цаьршинна т1е кхечира воккха стаг).

-Стенна оьшу синтарш? (Синтарш даккхий хир ду. Цара 1индаг1 латтор ду. Даккхийчу дитташа стоьмаш ло. Уьш ч1ог1а пайде бу).

-Пайде я зуламе г1уллакх ду шина к1анта динарг? (Шина к1анта динарг пайде г1уллакх ду).

-Муха хетар ву ши к1ант нахана?(Наха и ши к1ант дика ву бохуш вуьйцур ву).

2. Сочиненин х1оттам билгалбаккхар.

-Муьлха текст хир ю иза? (Текст-дийцар).

-Муьлха йолор ю вай сочинени? (1аламах лаьцна дуьйцуш).

-Х1ун ц1е туьллур ю вай цунна?

-Муьлханиг хир ду коьрта дакъа? (Шина к1анта деш долчу дикачу г1уллакхах лаьцна. Дитташ бечу пайданах лаьцна).

-Х1ун ц1е туьллур ю аша цунна?

-Муха ерзор ю аша сочинени? (Шина к1анта динчух лаьцна тхайна хетарг яздийр ду).

Долор. 1. Б1аьстенан де.

3. Диттах болу пайда.

Дерзор. 4. Дика г1уллакх нахана диц ца ло.

-Маса дакъа хир ду вайн текстан?Муха билгалдоккху х1ора дакъа?.

V . Сада1аран миноташ.

(Дешархоша оцу темина шайна лаахь, шайна хетачу кепара язъян мега сочинени).

(Дешархоша д1айоьшу шайн сочиненеш. Шаьш мах хадабо церан).

-Х1ун керланиг 1еми шуна тахана?

1. Упражнени № 386, аг1о 187.

Номер материала: ДБ-1162431

Не нашли то что искали?

Вам будут интересны эти курсы:

Оставьте свой комментарий

Подарочные сертификаты

Ответственность за разрешение любых спорных моментов, касающихся самих материалов и их содержания, берут на себя пользователи, разместившие материал на сайте. Однако администрация сайта готова оказать всяческую поддержку в решении любых вопросов, связанных с работой и содержанием сайта. Если Вы заметили, что на данном сайте незаконно используются материалы, сообщите об этом администрации сайта через форму обратной связи.

Все материалы, размещенные на сайте, созданы авторами сайта либо размещены пользователями сайта и представлены на сайте исключительно для ознакомления. Авторские права на материалы принадлежат их законным авторам. Частичное или полное копирование материалов сайта без письменного разрешения администрации сайта запрещено! Мнение администрации может не совпадать с точкой зрения авторов.

Источник

  • Поужинать как пишется слитно или раздельно
  • Поумничать как пишется слитно или раздельно
  • Поутрам или по утрам как пишется правильно
  • Поужинали как пишется правильно
  • Поутру как пишется ударение